מה החשיבות של לנייארד/Lanyard?

אני רוצה לתת לכם קצת מידע על השימוש ב לנייארד, היתרונות והחסרונות שלו ולמה הוא כל כך חשוב! רוב הקורסים המועברים בארץ ובעולם הם קורסי בסיס אשר מסתיימים בצלילה לעומק המקסימלי של 20 מטר. בקורסים האלה אין חובה להשתמש בלנייארד וגם אין ממש צורך.(אלא אם תנאי הים מצריכים). הרבה מהצוללים ממשיכים להעמיק ולשפר יכולת לאחר הקורס מבלי לעבור את קורס ההמשך, אותו הקורס בו אנו לומדים את החשיבות של הלנייארד ומתנסים בו.
פגשתי לא מעט צוללים שאפילו לא הבינו למה בכלל צריך לצלול עם לנייארד!!! בגלל שזה כל כך חשוב ובטיחותי אני רוצה לשתף אתכם על מה בעצם העניין.
בשנים האחרונות היו מקרי מוות בצלילות ללא לנייארד ומספר מקרים שבהם הלנייארד הציל חיים!!!
בשנת 2018 בתחרות של CMAS צולל חופשי איבד את הכרתו בדרך למעלה בעומק של 40 מטר. הוא נפל למטה עד 60 מטר ואז הרימו את החבל חזרה לפני המים ואת הצולל שהיה מחובר עם הלנייארד! אם הוא לא היה מחובר הוא היה שוקע לקרקעית….

בשנת 2011 התקיימה אליפות העולם בקלמטה יוון. צולל בשם Michael Risian  צלל לעומק בסגנון משיכת חבל. הלנייארד שלו נפל מהרגל ממש בתחילת הצלילה. בגלל שלא היה מחובר לאנך ירידה הוא עבר את משקולת התחתית וצלל לעבר הקרקעית רחוק מהכול. למזלו הוא לא איבד עשתונות ושחה עד שהגיע לחבל ומשך את עצמו חזרה לפני המים. אם הלנייארד היה מחובר אליו זה היה עוצר אותו במשקולת התחתית. הנה הוידאו של הצלילה:

יתרונות השימוש בלנייארד:

1) מטרת העל היא שתהיה האפשרות להעלות צולל חופשי מהעומק אשר מסיבה כל שהיא לא עלה למעלה. במילים פשוטות זה מציל חיים! בוידאו בתחתית העמוד תוכלו לראות איך מצילים צולל חופשי מהעומק עם שימוש בלנייארד.
2) שומר על הצולל קרוב לאנך הירידה כך שלצולל הבטיחות יהיה קל יותר לזהות מאיפה הצולל עולה.
3) ברגע שהצולל מתחיל את הנפילה החופשית הוא יכול לאפשר לעצמו לעצום עיניים ולהירגע מבלי לחשוש שהוא צולל באלכסון או מאבד את החבל. ביטחון בצלילה.
4)בזמן הצלילה הלנייארד עוזר לצוללי בטיחות להבין מה קורה עם הצולל. האם הוא עדיין יורד או מסתובב ועולה. החיכוך של הלנייארד בחבל עושה את העבודה הזאת.

המלצות וטיפים לגבי הלנייארד:

מכיוון שיש נטייה ללנייארדים מסויימים להיתקע סביב המשקולת צריך לקחת בחשבון את הדברים הבאים:
1) חובה להשתמש בכדור הטניס כמעצור לקרבינה של הלנייארד. הכדור טניס צריך להיות במרחק הגדול יותר מאורך הלנייארד שלא יגיע למשקולת או לצלחת תחתית. הכדור עצמו צריך להיות מקובע לחבל שלא יזוז. (בעזרת קשר פנימי או טייפ חבלה מסביב לכדור)
2) אורך הלנייארד צריך להיות בין 30 ס"מ ל 1.30 לא ארוך יותר שלא יסתבך.
3) עדיף שלכבל הלנייארד יהיה swivel כזה שלא יוכל להסתובב סביב עצמו ולהיקשר.
4)שחרור מהיר: יש שני סוגים של שחרור מהיר  של הלנייארד א) quick release carabiner ב) סקוצ' לשחרור מהיר. בשניהם יש צורך לתרגל שחרור מהיר במשקולת התחתית. לא בצלילה העמוקה.
5) במידה והחלטתם לעשות את הלנייארד בעצמכם חשוב שכל החלקים יהיו מנירוסטה או אלומיניום שלא יחליד.(כולל הכבל) במידה ויש תפרים הם צריכים להיות מחוט מאוד חזק (חוט לספורט ימי) על מנת שיחזיק מעמד ולא ייחלש.
6) מאוד מומלץ לתרגל חילוץ של צולל מהעומק כמו שבסרטון שצירפתי.

לכל שאלה לגבי לנייארד מוזמנים ליצור איתי קשר!