מערך/מצוף לצלילה חופשית

מערך לצלילה חופשית

כמו כל ציוד שעובר שדרוג והתאמה נכונה לצרכים שלנו עם הזמן, גם המצוף שאתו צללנו לפני הרבה שנים נהפך ונהיה למערך. במאמר הבא נסקור את סוגי המערכים השונים לצלילה חופשית ובאיזה מערך כדאי לנו להשתמש. מערך צלילה הוא אביזר בטיחות קודם כל! הוא משמש אותנו לשלושה תפקידים עיקריים: 1)סימון 2)התאוששות לאחר צלילה 3)מצוף לחבל ולמשקולת.
סימון: חשוב שהמערך יהיה בצבע בולט מספיק על פני המים בעיקר שכלי שייט יוכלו לראות אותנו ממרחק סביר. פני המים הם בצבע כחול בדרך כלל ולכן נעדיף צבע שייתן ניגוד ברור כגון: אדום, כתום וצהוב. התאוששות לאחר צלילה: אם סיימנו צלילה מאתגרת תמיד כיף להישען על המערך ולא לבזבז אנרגיה מיותרת על ציפה. לכן חשוב כושר ציפה חיובי מספיק וגודל מצוף(שלא יהיה קטן מדי). מצוף לחבל ומשקולת: גם פה חשוב לנו מערך שיציף ללא קושי משקולת של 10 קילו וצולל שמושך את עצמו חזרה לפני המים בעזרת הידיים. כמו כן אנחנו צריכים מקום אחסון נוח לחבל ולמשקולת.
מה עוד אנחנו רוצים במערך הצלילה שלנו?
 אם אנחנו רוצים לקחת אותו לחו"ל או לשים אותו בתוך הרכב חשוב שיהיה קל לתזוזה ולא תופס הרבה מקום. 
אנחנו רוצים מקום לבקבוק שתייה. 
שיהיה אפשר לחבר אליו אביזרים כמו דגל, לנייארד, ציוד חלופי סנפירים ועוד.
 
לפני 10 שנים לערך עדיין השתמשנו במערכים מיושנים אשר היום כבר קשה לראות אותם בכלל. אלה היו 3 סוגי אב טיפוס.
הפשוט ביותר היה מורכב משני קרשים ופנימית, בלי מקום לחבל והפנימית חשופה לשמש. אחריו היו מערכים שהיו בנויים מחתיכת עץ סנדוויץ עגולה מחוררת בצדדים ועליה ישבה הפנימית קשורה בחבל. האב טיפוס האחרון היה פנימית שקשורה לארגז תנובה בחבל או אזיקונים. בכל המערכים האלה הפנימית לא הייתה שורדת הרבה ולאחר עונת קייץ הייתה מראה סימני שחיקה וכמובן חשש לקריעה באמצע הצלילה. בנוסף היה מקום מוגבל לחבל ולמשקולת ולא היו צבעים בולטים לסימון. 

 

מערך הצלילה האולטימטיבי נראה בשטח לפני 6 שנים לערך והיה בנוי מ- 2 חלקים: פנימית ובד שעוטף אותה. הבד עשוי לרוב מ-2 סוגים: שמשונית או קורדורה. שניהם בדים חזקים מאוד, עמידים לשמש ובצבעים מגוונים. למערך מסוג זה היו יתרונות מובהקים: בראשונה הפנימית מוגנת מהשמש ומחזיקה למשך שנים לא מעטות. לטייל עם מערך כזה לחו"ל זה תענוג-מוציאים את האוויר מהפנימית מקפלים אותה והבד מתקפל כמו כל בגד! בתחנת דלק הקרובה תמיד אפשר לנפח את הפנימית מחדש. המערך עצמו חזק ביותר, גם עמיד למלח, שמש, והשחיקה שלו היא מינורית. החיסרון היחידי הוא שמלאי הפנימיות הולך ואוזל עם הזמן, היום כבר לרוב כלי הרכב יש צמיג TUBELESS שלא מצריך יותר פנימית.